Wednesday 13 April 2011

guru_oh_guru:)

congrats kepada para lepasan spm 2010 yang telah berjaya mendapat temuduga untuk menjadi guru.best of luck mase interview nanti.my friend ada cakap yang spm leaver yg memohon ipg(institut pendidikan guru) tahun ni memang ramai.terutama bagi subjek matematik. bayangkan yang memohon tu ada around 121,000, yang berjaya mendapat panggilan temuduga 14,000.then kementerian just need 4,000 teachers je...saingan yang cukup hebat.patutlah senarai semakan untuk temuduga sudah beberapa kali di extend, agaknya kementerian pun almost pengsan nak pilih calon2 yang layak. saya pasti calon2 yang memohon ini kebanyakkan memang dh lepas minimum kelayakan untuk ipg nie...tp nak buat mcm mana, dh bukan rezeki kita. kita terima dengan redha..ye x..huhu...insyaallah masih ada peluang untuk kita pada masa hadapan.tp kn yang nk dibengang ni,orang yang sememangnyer bercita2 nk jd pendidik since childhood,mmg dh aim nanti bila dah besar nak jadi pendidik x dapat tawaran tu,apalagi frust la..nasib tak bunuh diri je..sekarang nie kalau nak cari cikgu yang betul2 ikhlas nak mengajar memang susah. mostly yang dapat interview tue mmg has a n excellent result la. tp kalau nak difikirkan balik,diorang ni,still ade banyak lagi peluang yang cerah kat tempat lain...so,esok bila dh dapat offer from ipg,jpa,petronas,tnb,ytm,kpm...dier memang tolak tepi la tawaran nak jadi guru nie.  mestilah ambik something yang lebih menjamin masa depan,rite?? kesian kat orang lain la,kalau setakat saje2 nak cuba nasib tu x pyah la mintak...bagi la peluang pada orang lain..orang lain pun nak sambung belajar juga,bukan awak seorang..tp,ape2 pun to anyone yang dapat chance ni, use it wisely.do it...hopefully you will be a good teacher to our future child...huhu:)..this ade sikit info,for siape yang dapat interview tue...http://cieut.blogspot.com/2010/05/tips-temuduga-untuk-terpilih-ke-ipg.html
nie,untuk tip temuduga. this want maybe can help u guys; http://www.scribd.com/doc/22742165/NKRA-Bidang-Keberhasilan-Utama-Kementerian-Pelajaran-Malaysia...NKRA nie akan ditnya serba sedikit dalm interview tue..
http://epanduan.wordpress.com/2009/07/15/panduan-temuduga/....makesure u g
uys check this out too;http://www.blogtopsites.com/outpost/6a80b7b21cef335ef4740575abf5f209
http://www.scribd.com/doc/11889623/Dasar-Pendidikan-Negara-1;....http://www.scribd.com/doc/3747779/dasar-pendidikan-negara;...this a different info...so,look out yah...good luck:)

No comments:

Post a Comment